söndag 2 oktober 2011

Islandshästar ett "nytt" hästliv.

Det är två hästar som är i mitt liv just och alldeles snart är den tredje på väg och snart, närmare bestämt i mars kommer den fjärde.
Inte trodde jag att mitt hästliv skulle börja blomstra igen när livet är som mest hektiskt, men det är bara att konstantera att det är då jag behöver hästarna som mest. Hästar har alltid varit den centrala delen av mitt liv men mittimellan kom två andra centrala delar in, nämligen mina två härliga söner. När jag sedan tog upp hästlivet igen blev det på ett nytt sätt nämligen islandhästar. Det är det bästa som hänt mig förutom de där två tvåbenta förstås;) Nu vill jag så mycket igen! Jag vill kunna hjälpa hästarna till att prestera det bästa och vara så nöjda som de någonsin förmår. Om jag någonsin kommer att lyckas? Inte vet jag;) Men jag är beredd på att lära mig, viljan har jag och jag tror att förmågan också finns där men att det är mycket att jobba på!



Hästarna jag har nu är Undri från Gäverstad. En femårig valack som jag köpte när han var tre. Han är efter Oskasteinn fra Oddholi. Han är gångartsmässigt normalbegåvad och har fyra relativt jämna gångarter(troligtvis har han fem) . Det som gör att Undri kan komma lite längre är hans utomordentliga trevliga psyke han vill och han gör allt för sin ryttare. Jag älskar honom helt enkelt:)

Den andra hästen jag har är Viska Från Norrhamra. Viska äger jag tillsammans med min mycket goda vän Karin. Viska är efter Isar fra Keldudal. Viska har en stark pass och superfin galopp! Viska kommer att vara vårt avelsto. Hon är nu dräktig med Oliver fra Kvistum och fölet ska om det går som vi hoppas födas i slutet av mars. Viska har en underbar själ, hon är ljuv som en sommarvind:)



Den hästen som är den mycket trevliga orsaken till den här bloggen är femårige Jara från Fagerland. Jara ägs av uppfödaren Irja Hjort. Irja har beslutat att satsa på sin häst och sin vän....nämligen mig:) Irja är också mitt i livet och har dessutom två hästtjejer som hon vill satsa på och hinner därför inte rida Jara tillräckligt just nu. Hon vill inte sälja sin fina häst och när hon fick nys om att jag så gärna skulle vilja ha en häst till att rida och tävla. Ja då väcktes tanken att låna ut sin fina häst. Nu är Jara på väg till mig. Hon har påbörjat sin långa resa idag för att vara hos mig på tisdag!
Spännande............ Läs mera här så får ni vara med;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar